Δυναμό λειτουργία & βλάβες

Ολα τα οχήματα άσχετα από τη χρονολογία κατασκευής τους, είτε είναι παλιά είτε καινούρια, έχουν ανάγκη από ρεύμα για τη λειτουργία του. Τα παλαιότερα αυτοκίνητα για λίγες αλλά σημαντικές λειτουργίες, όπως η δημιουργία σπινθήρα στα μπουζί και τα φώτα, και τα καινούρια για την πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων τους, όπως οι απτικές οθόνες του συστήματος ενημέρωσης και πολλά άλλα. 

Φυσικά, για να μπορεί να καλύπτει τις ανάγκες του κάθε όχημα διαθέτει ένα ηλεκτρικό κύκλωμα με, συνήθως, μια μπαταρία (αποθήκη της παραγώμενης ενέργειας) με ικανότητες που εξαρτώνται από τις ανάγκες κάθε οχήματος. Η μπαταρία όμως πρέπει από κάπου να φορτίζει, πώς φορτίζει λοιπόν; Η απάντηση είναι το δυναμό του αυτοκίνητου.

Το δυναμό αναλαμβάνει την παροχή ρεύματος σε ένα μεγάλο ποσοστό των ηλεκτρονικών συσκευών και συστημάτων του οχήματος, φορτίζοντας παράλληλα και την μπαταρία όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία.

Η λειτουργία του δυναμό του αυτοκινήτου δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη στη κατανόηση γιατί ουσιαστικά μετατρέπει τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική. Όσο λειτουργεί ο κινητήρας του οχήματος, ο ιμάντας κίνησης των περιφερειακών τμημάτων περνά και από μια τροχαλία προσαρτημένη στο δυναμό. Αυτή η τροχαλία παρέχει περιστροφική κίνηση στον άξονα του ρότορα του δυναμό, ο οποίος περιστρέφει ανάμεσα σε μαγνήτες που βρίσκονται περιμετρικά ενός πηνίου, παράγοντας έτσι εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) γύρω από το πηνίο, που φτάνει στον ανορθωτή του δυναμό. Εκεί το ρεύμα γίνεται συνεχές (DC) και παρέχεται στα ηλεκτρικά συστήματα και τη μπαταρία για τη φόρτισή της.

Αν λοιπόν το δυναμό παρουσιάσει κάποιο προβλήματα άμεσα μπορεί να γίνει κατανοητό, σχετικά εύκολα, τσεκάροντας για συγκεκριμένα σημάδια.

Τα συμπτώματα είναι αρκετά, τα συνηθέστερα όμως είναι :

  1. Ενεργοποίησης της λυχνίας της μπαταρίας. Όταν η λυχνία της μπαταρίας ανάβει και παραμένει αναμμένη έχουμε την πιο άμεση ένδειξη πως δεν φορτίζει η μπαταρία του οχήματος, επομένως υπάρχει βλάβη στο σύστημα φόρτισης, άρα το δυναμό.
  2. Θαμπή ενεργοποίηση της προειδοποιητικής λυχνίας της μπαταρίας, δηλαδή η λυχνία της μπαταρίας παραμένει αναμμένη θαμπά, ίσα ίσα που να φαίνεται, υπάρχει πρόβλημα με τη φόρτισή της, άρα και με το δυναμό.
  3. Μη ενεργοποίηση της προειδοποιητικής λυχνίας της μπαταρίας. Αν όταν βάζετε μπροστά το όχημα, αν η λυχνία δεν ανάβει καθόλου, υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο ηλεκτρικό κύκλωμα του οχήματος και ενδεχομένως και στο δυναμό.
  4. Θόρυβος από το δυναμό. Αν ακούγονται παράξενοι ήχοι από το δυναμό, θα πρέπει να περάσει αμέσως από έλεγχο μιας και σίγουρα υπάρχει βλάβη.
  5. Λανθάνουσα λειτουργία των φώτων, δηλαδή η έντασή τους ανεβαίνει και πέφτει, ειδικά την νύχτα είναι εύκολο να το αντιληφθείτε, τότε το δυναμό έχει πρόβλημα.
  6. Τακτικό κάψιμο λαμπτήρων. Αν καίγονται συχνά λαμπτήρες στο όχημα υπάρχει πρόβλημα με την τάση, οπότε θα πρέπει να ελεγχθεί το δυναμό.
  7. Δυσλειτουργίες των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων. Θα πρέπει να ελεγχθεί το ηλεκτρικό κύκλωμα και το δυναμό.
  8. Άσχημη οσμή από τη μπαταρία. Η εμφάνιση οσμών από τη μπαταρία υποδηλώνει πρόβλημα του δυναμό, μιας και μάλλον προκαλείται από υψηλή φόρτιση.
  9. Σφυρίγματα από το χώρο του κινητήρα. Όταν κάποια τροχαλία κολλήσει, ο ιμάντας που δεν μπορεί να τη γυρίσει ξεκινά να σφυρίζει. Μιας και το δυναμό έχει τη δική του τροχαλία, θα πρέπει να ελεγχθεί.
  10. Φθορές στον ιμάντα κίνησης. Αν η τροχαλία του δυναμό δεν κινείται ελεύθερα λόγω βλάβης, θα εμφανιστούν φθορές στον ιμάντα κίνησης. Θα πρέπει να ελεγχθούν όλες οι τροχαλίες, μαζί με του δυναμό.
  11. Τέλος με ένα απλό πολύμετρο μπορούμε να ελέγξουμε την τάση εξοδου του δυναμό, στους πόλους της μπαταριάς, που συνήθως πρέπει να ειναι πάνω από 13,3V με 14,5V. 
https://youtu.be/EVPoI5wgZ4o?si=EFAQNh5Uhp78Vp7o