Τι είναι η Μπαταρία ?

ΟΤΙ ΘΑ ΘΕΛΑΤΕ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Οι παρακάτω πληροφορίες βοηθούν να κατανοήσουμε πως λειτουργεί μια μπαταρία, πως τη μετράμε, πως την αποσυνδέουμε & επανασυνδέουμε, πως φορτίζεται, τι κάνουμε εάν μείνουμε από μπαταρία και άλλες τεχνικές συμβουλές.

Εν αρχή τι περιλαμβάνει μια μπαταρία?

Κάθε μπαταρία εσωτερικά της περιλαμβάνεται από στοιχεία. Το κάθε στοιχείο παρέχει περίπου 2 Volt (Δηλαδή μια 12Volt μπαταρία περιέχει 6 στοιχεία).

6 στοιχεία * 2V = 12Vοlt.

Πως «διαβάζουμε» την μπαταρία μας ?

Κάθε φορτισμένο στοιχείο της μπαταρίας μας έχει τάση 2,15 Volt. Όταν αποφορτίζετε τελείως φτάνει τα 1,9 Volt.

Αυτό σημαίνει ότι μια πλήρως φορτισμένη 12V μπαταρία θα πρέπει να δείχνει ~12,9V και μια αφόρτιστη 11,4V (2,15*6=12,9V & 1,9*6=11,4V).

Με ένα βολτόμετρο μπορούμε εύκολα να «διαβάσουμε» το φορτίο της μπαταρίας μας κάνοντας τον παρακάτω μαθηματικό τύπο (Χ-11,4)/1.5*100=Ψ

Χ= Ένδειξη Volt κατά τη μέτρηση της μπαταρίας.

Ψ=Πόσο επί της εκατό (%) φορτισμένη είναι η μπαταρία μας.

Σημ. Ο παραπάνω τύπος ισχύει μόνο για 12V μπαταρίες.

Πότε κάνουμε τη μέτρηση με το βολτόμετρο?

Μια σωστή μέτρηση της μπαταρίας είναι όταν αυτή μείνει αποσυνδεδεμένη για 24 ώρες. Από εκεί και πέρα όμως μια μέτρηση μετά από 3 ώρες(με το κλειδί στη θέση OFF) και εφόσον η ζήτηση ρεύματος από το κύκλωμα δεν ξεπερνά το 1% των συνολικών Ampere χωρητικότητάς της τότε θα λάβουμε μια αρκετά σαφή ένδειξη.

Ποιός ο χρόνος φόρτισης μιας μπαταρίας?

Εδώ διαιρούμε τα Ampere της μπαταρίας μας με του φορτιστή.

Πχ μια μπαταρία με 14 Ampere σε ένα φορτιστή 10Amp θα χρειαστεί 1 ώρα και 40 λεπτά φόρτιση.

(14 Ampere μπαταρία/10 Ampere φορτιστής=1.4 ώρες)

Εδώ όμως ο παραπάνω υπολογισμός κρύβει και ένα μικρό μύθο. Η αλήθεια πάντα έχει να κάνει με τον τύπο του φορτιστή (απλός ή με στάδια λειτουργίας ….φορτιστής & συντηρητής μαζί).

Γενικότερα ο παραπάνω τύπος μας φτάνει στο 80% της φόρτισης της μπαταρίας μας (Ικανοποιητικότατος βέβαια για σωστή λειτουργία).Το υπόλοιπο 20% καλύπτεται περίπου στον ίδιο χρόνο που χρειάστηκε για να φορτίσει ως το 80% δηλαδή το διπλάσιο (εξαρτάται από τα βήματα-στάδια φόρτισης που έχει ο εκάστοτε φορτιστής-συντηρητής).

Επί τη πράξη πότε μπαταρία μας θέλει πέταμα, πότε επαναφόρτιση και πότε έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο:

Εάν κυμαίνεται από 0%-47% (11,4V-12,1V) καλό είναι να αρχίσουμε να ανησυχούμε περισσότερο.

Εάν κυμαίνεται από 47%-70%(12,1V-12,45V) καλό είναι να την φορτίσουμε.

Εάν κυμαίνεται από 70%-80%(12,45V-12,6V) μια φόρτιση δε βλάπτει αλλά δεν υπάρχει και άμεσος λόγος ανησυχίας

Από 12,6V (80%) και πάνω ….καμία ανησυχία !

Σημ. Οι παραπάνω τιμές είναι ενδεικτικές και ΟΧΙ απόλυτες και με τη γνώση ότι κάθε βολτόμετρο έχει ποσοστά λάθους στην ένδειξη και υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε κάποιες τιμές ανάλογα με το τύπο μπαταρίας.

Τι είδους φορτιστή να πάρω?

Η καλύτερη λύση είναι ο φορτιστής - συντηρητής.

Η λειτουργίας τους είναι απλή. Φορτίζουν την μπαταρία - την φτάνουν στο σωστό επιθυμητό όριο - την συντηρούν πάντα φορτισμένη χωρίς φόβο βραχυκυκλώματος, υπερφόρτισης. Μπορούμε να την έχουμε συνδεδεμένη για μήνες!

Προσοχή εάν είναι ανοικτού τύπου να ελέγχουμε τα υγρά της ανά διαστήματα.

Με λίγα λόγια όταν πάρουμε μια νέα μπαταρία…..

Εάν είναι ανοικτού τύπου μπαταρία ΔΕΝ βάζουμε τα γνωστά υγρά μπαταρίας(απιονισμένο νερό) στην πρώτη μας φόρτιση αλλά ηλεκτρολύτες.

Απιονισμένο νερό βάζουμε αργότερα στο μέλλον όταν θέλουμε να συμπληρώσουμε υγρά.

Πως συνδέουμε και αποσυνδέουμε την μπαταρία μας ?

Πάντα σε οποιοδήποτε μηχανοκίνητο όχημα για να αποσυνδέσουμε την μπαταρία πρώτα αφαιρούμε τον αρνητικό (-) πόλο μετά τον θετικό (+) πόλο.

Για να συνδέσουμε την μπαταρία πρώτα συνδέουμε τον θετικό (+) πόλο μετά τον αρνητικό (–) πόλο.

Όταν έχουμε μείνει από μπαταρία :

Εάν η μπαταρία μας είναι εντελώς άδεια ΔΕΝ συνδέουμε τον φορτιστή συντηρητή σε μηχανές εφοδιασμένες με CANBUS αλλά αφαιρούμε την μπαταρία και τη φορτίζουμε και αργότερα την επανασυνδέουμε.

Εάν όλα δούλευαν ρολόι και είχαμε τσεκάρει πρόσφατα ότι η μπαταρία μας ήταν σε καλή κατάσταση και ξαφνικά μετά από βόλτα έμεινε άδεια. Τότε πριν βάλουμε καινούργια κοιτάμε τον ανορθωτή διότι μάλλον εκεί είναι η βλάβη και η καινούργια θα πάει για πέταμα δυστυχώς.

Εάν έχουμε μείνει στο δρόμο και θέλουμε να παρέχουμε ρεύμα από άλλο όχημα τότε προσέχουμε κάποια πράγματα λίγο παραπάνω ιδιαίτερα στα νέας τεχνολογίας οχήματα με εγκέφαλο.

Υπάρχει η περίπτωση όταν συνδέσουμε παροχή από άλλο όχημα να έχουμε απότομη μεταβολή της τάσης ή ακόμα να φτάσει και τα 19V!!!!

Σε αυτή την περίπτωση κάποιο όχημα εφοδιασμένο με εγκέφαλο (και χωρίς να μεσολαβούν ασφάλειες) μπορεί να κάψει τον εγκέφαλο (1000 ευρώ και πάνω η ζημιά) ακόμα και τον πολλαπλασιαστή.

* Συνδέουμε την προβληματική μπαταρία και όταν πάρει εμπρός δουλεύουμε ψηλές στροφές στη μηχανή ώστε να την τροφοδοτεί και το δυναμό.

Το καλύτερο είναι σε τέτοια περίπτωση να κάνουμε τα παρακάτω βήματα ένα-ένα.

* Αφαιρούμε ή αποσυνδέουμε την μπαταρία με το σωστό τρόπο.

* Βάζουμε εμπρός το όχημα τροφοδότησης και το δουλεύουμε για λίγη ώρα σε υψηλές στροφές (ώστε το δυναμό να φορτίσει τη μπαταρία).

* Συνδέουμε τα ακροφύσια (παχύ καλώδιο-σύρμα!!!) και περιμένουμε.

* Αποσυνδέουμε τα ακροφύσια.

* Συνδέουμε την προβληματική μπαταρία και όταν πάρει εμπρός δουλεύουμε ψηλές στροφές(πάνω από 3.500-4.000) στη μηχανή ώστε να την τροφοδοτεί και το δυναμό.